Jaargang 3, nummer 2 - maart 2018
 
 
  PLUS | verantwoord Verantwoord nieuwsbrief  
 
 
We zijn vandaag voor het 4de jaar op rij verkozen tot Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland. En daar zijn we super trots op! Dankjewel. Want verduurzamen, dat doen we samen.

Voor je ligt de tweede Verantwoord nieuwsbrief van 2018. In deze editie aandacht voor ons MVO-verslag over 2017 dat we onlangs hebben gepubliceerd. We hebben opnieuw mooie resultaten geboekt op het gebied van duurzaamheid! Verder in deze nieuwsbrief: betere omstandigheden voor arbeiders door onze activiteiten op het gebied van Fairtrade, verpakkingen onder de loep, uitsluitend nog in Nederland gepelde PLUS Hollandse garnalen in de schappen en de scholing van onze toekomstig leidinggevende winkelmedewerkers.

Veel leesplezier!

Met vriendelijke groet,
Het PLUS Greenteam
Debbie, Eric, Ingeborg, Ingmar, Liesbeth, Peter, Sepha en Rowell
 
4de jaar op rij Meest Verantwoorde Supermarkt
4de jaar op rij Meest Verantwoorde Supermarkt
Onze duurzaamheidsvlag mag opnieuw uit! Voor het 4de jaar op rij zijn wij vandaag verkozen tot Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland. Met een gemiddeld cijfer van 7,53 behaalden we de koppositie in het Duurzaamheidsonderzoek van GfK, in opdracht van Foodmagazine. En in 2018 gaan we door, want er zijn nog tal van verantwoorde stappen te zetten.
 
2017: Mooie resultaten op het gebied van duurzaamheid
2017: Mooie resultaten op het gebied van duurzaamheid
In ons MVO-verslag over 2017 kun je lezen welke resultaten we geboekt hebben met ons MVO-beleid. Ons verantwoorde en gezonde assortiment is in 2017 verder uitgebreid. Daarnaast hebben we veel aandacht besteed aan het helpen van de consument om bewuster te kiezen, door de aandacht voor groente en fruit en een goed ontbijt, de introductie van de suikermeter bij ontbijtgranen en door het bannen van kindermarketing op onze huismerkverpakkingen. In ons jaarverslag vind je een totaaloverzicht van onze activiteiten en resultaten op het gebied van onze vijf pijlers herkomst van producten, gezondheid en vitaliteit, een beter milieu, lokale betrokkenheid en goed werkgeverschap.
 
Met Fairtrade premie-afdracht bijdragen aan betere omstandigheden boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden
Met Fairtrade premie-afdracht bijdragen aan betere omstandigheden boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden
In 2017 heeft PLUS 1,3 miljoen US dollar aan Fairtrade premie op huismerkproducten afgedragen. Dit blijkt uit de Impactbarometer 2017 van stichting Max Havelaar. Dit geld is onder andere besteed aan betere zorg en goed onderwijs voor arbeiders van duurzame producten in ontwikkelingslanden. PLUS wil dat de cacao in samengestelde producten voortaan ook Fairtrade is. Eind dit jaar moet de cacao in 50% van alle PLUS huismerkproducten Fairtrade gecertificeerd zijn. En eind 2020 geldt dit voor alle cacao! Lees meer over de ambitie van PLUS in het persbericht en in het artikel ‘PLUS daagt A-merkproducenten uit’.

 
Gezonde en verantwoorde producten voor een lekker paasontbijt
Gezonde en verantwoorde producten voor een lekker paasontbijt
Goedemorgen Pasen. En dat begint met een uitgebreid ontbijt. We hebben veel gezonde en verantwoorde producten in huis om er een mooi feest van te maken, zoals bijvoorbeeld vers PLUS Korenlanders brood, vrij uitloopeieren en natuurlijk onze Fairtrade gecertificeerde paaschocolade. Voor inspiratie kunnen consumenten kijken op onze website, in onze paasspecial en in ons gloednieuwe inspiratiemagazine Genieten. In het 56 pagina’s tellende magazine staan nuttige tips en makkelijke en lekkere inspiratie voor een goed ontbijt en paasbrunch voor doordeweeks en in het weekend.

 
1ste stappen verduurzaming verpakkingen
1ste stappen verduurzaming verpakkingen: stoppen met zwart kunststof en introductie nieuwe verpakking zacht fruit
PLUS heeft drie verpakkingsuitgangspunten opgesteld met als doel producten duurzamer te verpakken: zo min mogelijk, hernieuwbaar en recyclebaar. Duurzame verpakkingen zijn belangrijk om onze footprint terug te dringen. Ons nieuwe beleid heeft er toe geleid dat we gaan stoppen met zwarte kunststof verpakkingen die gebruikt worden voor onder andere gebak, kaas en vleeswaren. De zwarte kunststoffen worden nu niet herkend in het sorteerproces en de kans is groot dat ze daardoor in het restproces belanden. Daarnaast krijgt het verse fruit van ons huismerk vanaf begin mei een nieuwe verpakking: geen losse deksels meer, volledig hersluitbaar en helemaal transparant. De nieuwe verpakking bevat minder plastic, is gemaakt van 100% PET en heeft een weggooi- & bewaarwijzer. De komende tijd moeten onze uitgangspunten verder hun beslag krijgen.

 
Minder kilometers door garnalen in Nederland te pellen
Minder kilometers door garnalen in Nederland te pellen
Binnenkort vinden consumenten bij PLUS uitsluitend nog in Nederland gepelde PLUS Hollandse garnalen onder MSC-keurmerk in de schappen. Dat betekent dat er voor het PLUS Huismerk geen Hollandse garnalen meer worden gepeld in Marokko. In plaats daarvan worden de garnalen machinaal gepeld in Lauwersoog. Doordat de garnalen flink minder kilometers maken, wordt de CO2-footprint fors terug gebracht en omdat de garnalen verser zijn kan het gebruik van conserveringsmiddelen worden gereduceerd. We zijn de eerste supermarkt in Nederland die deze keuze maakt.

 
Kennis duurzaamheid toekomstig leidinggevende winkelmedewerkers vergroot
Kennis duurzaamheid toekomstig leidinggevende winkelmedewerkers vergroot
Ongeveer 45 toekomstig leidinggevende winkelmedewerkers uit het hele land hebben zich onlangs tijdens hun kaderopleiding gebogen over het onderwerp ‘Verantwoord bij PLUS’. De opleidingsdag vond plaats bij The Colour Kitchen Utrecht, waar sociaal ondernemerschap hoog in het vaandel staat. Het programma bestond uit een presentatie, een quiz en het maken van cases. De deelnemers gaven daar een presentatie over. Een leerzame dag met veel vernieuwende ideeën voor het PLUS Greenteam.

 
Kerststerren met aandacht voor leefbaar loon
Kerststerren met aandacht voor leefbaar loon
PLUS gaat participeren in een nieuw initiatief van Wagagai, een kwekerij van jonge planten in Uganda en zijn importerende partner Selecta one, gevestigd in Duitsland. Fairtrade International is nauw betrokken bij dit pilot project waarbij per verkochte Fairtrade kerstster een paar cent in een bonusfonds voor de werkers gaat. In veel ontwikkelingslanden liggen de arbeidslonen, ook als ze aan een wettelijk minimum voldoen, ver onder een zogenoemd leefbaar loon: dat wat een familie nodig heeft om op een kwalitatief voldoende niveau in haar levensbehoeften te voorzien. Hoe meer bedrijven in de keten van kerststerren kiezen voor Fairtrade, des te sneller groeit het bedrag in het fonds, dat het inkomen van de arbeiders aanvult. De pilot periode loopt tot 1 januari 2020 en bestrijkt twee Kerstseizoenen.

 
 
 
 
  Wil je deze e-mail niet meer ontvangen? Klik dan hier om je af te melden.  
 
  Volg ons op Facebook   Volg ons op Twitter   Volg ons op Youtube   Volg ons op Instagram       PLUS